De kansen en uitdagingen van de continu veranderende woningmarkt
De kansen en uitdagingen van de continu veranderende woningmarkt
In gesprek met onze makelaar Erwin
De woningmarkt is constant in beweging. Vergelijk de trend van vorig jaar maar eens met vandaag de dag! Wat betekent dit nu eigenlijk voor kopers, verkopers en huizenzoekers? Om hier meer inzicht in te krijgen, hebben we in ons nieuwe magazine de wijze woorden en ervaringen verzameld van onze eigen woningmarkt experts. De makelaars die dagelijks te maken hebben met de dynamiek van de huizenmarkt.
In dit artikel onze makelaar Erwin zijn perspectieven, anekdotes en tips met jou, zodat je je weg kunt vinden in deze veranderende wereld. Ga er lekker voor zitten en laat je inspireren door de visie van onze expert!
Hoe heeft de woningmarkt zich de afgelopen jaren ontwikkeld en wat zijn dingen die jou daarbij opvallen?
“Als we kijken naar de woningmarkt op dit moment en bijvoorbeeld anderhalf jaar terug dan zien we dat het aanbod er gewoon is. Dit is ook weer wat meer toegenomen. Er zijn tal van redenen waarom mensen willen of soms moeten verhuizen en dat staat los van hoe de markt is. Mensen gaan bijvoorbeeld scheiden, of juist samenwonen, krijgen gezinsuitbreiding, of willen juist kleiner wonen vanwege hun leeftijd. Deze redenen zijn er altijd en vragen om te schakelen op dat specifieke moment. De beslissing om te verkopen is dan afhankelijk van een situatie en niet van hoe de markt is. Ik zie dat woningen in bepaalde prijsklassen (zo rond de 3 en 3,5 ton) super gewild zijn, maar dat de verkoop in alle prijsklassen gewoon wel goed loopt. Er is veel vraag naar woningen in de steden van Friesland met alle voorzieningen, maar ook het buitengebied is in trek.”
Hoe ervaar jij de veranderende markt en wat betekent dit voor jou als makelaar?
“Het echte makelen is gewoon weer aan de orde. Daarmee bedoel ik onderhandelen, aan en verkoop, de juiste kopers vinden bij de juiste woningen. Ik zie wel dat de concurrentie steeds groter wordt en dat deze markt meer vereist van een makelaar. Het is niet meer uitdelen, maar de kunst is om de woning aan de juiste man te brengen en daar heb je de nodige tools voor nodig. Denk aan hoe je je woning presenteert, hoe ga je om met bezichtigingen en open huizen, hoeveel tijd neem je voor de mensen. Ik vind het belangrijk om uitgebreid de tijd te nemen, zowel aan de verkopende partij als aan de potentiële kopers en een overeenkomst op te maken. Goede en duidelijke communicatie is daarbij belangrijk. Geen fratsen, maar helder en duidelijk zijn. Voor mij persoonlijk is
de kick als makelaar echt het zaken doen, de juiste mensen samenbrengen. Netwerk is daarbij ontzettend belangrijk. Daarnaast hebben wij intern gekeken naar wat de markt op dit moment vraagt en zo hebben we het Hoekstra Exclusief Wonen label opgezet. Een label om exclusieve woningen die extra aandacht te geven die ze verdienen. Dit is echt een mooi label en biedt ontzettend veel kansen. Een professionele uitstraling, een eigen website voor je object, dus een flinke dosis extra aandacht.”
Wat zijn nu belangrijke aandachtspunten als je je huis wilt verkopen?
“Het gaat om de kleine dingen, die dus eigenlijk heel groot zijn. Zo is het belangrijk dat de woning er goed uit ziet. Dat alles netjes opgeruimd is en goed onderhouden. Hoe netter hoe mooier en hoe beter we dan een woning kunnen presenteren. Wij als verkopend makelaars kunnen je daar goed in adviseren en bijstaan. Het mooie van een makelaarskantoor als Makelaardij Hoekstra is dat je de voordelen hebt van een groot bedrijf, maar het tegelijkertijd persoonlijk is omdat je één aanspreekpunt hebt. Je kunt als verkoper profiteren van onze brede kennis, een groot netwerk, ons bereik op social media, een goede website en een eigen communicatieafdeling. We hebben oneindig veel tools om jouw huis op de juiste manier te verkopen en elk huis vraagt om een andere aanpak. Dat maakt het vak ook zo mooi.”