1. Home
  2. Makelaardij
  3. Nieuws
  4. Digitaal zakendoen en optimaal klantgemak
18 juni 2024
Makelaardij Nieuws

Digitaal zakendoen en optimaal klantgemak

interview met collega Eddy van Netten

Even voorstellen

“Ik ben Eddy van Netten en werk als register makelaar en taxateur bij Makelaardij Hoekstra. Makelaardij Hoekstra behoort tot de grootste specialisten in vastgoed in Nederland. Met ruim 80 deskundigen, verdeeld over onze kantoren in Leeuwarden, Heerenveen, Joure, Sneek, Almere en Groningen, hebben we alles in huis om onze klanten zo goed mogelijk te begeleiden en bij te staan in hun woonreis of bij de aankoop van vastgoed. We zijn gespecialiseerd in de makelaardij: nieuwbouw, verhuur, bedrijfsmakelaardij, vastgoedbeheer, VvE beheer en Wonen+Zorg. Bijna 25 jaar zit ik in het vak, geen dag is hetzelfde en dat verveelt nooit.”

Hoe richt Makelaardij Hoekstra zich op de toekomst?

We zijn continue bezig met het verkennen van nieuwe ontwikkelingen in digitalisering en automatisering om de maximale waarde voor onze klanten te realiseren. Deze ontwikkelingen zijn onmisbaar geworden in onze branche. We nemen stapsgewijs onze klanten mee in deze veranderingen. Persoonlijk krijg ik veel energie van de vooruitgang die we boeken op het gebied van digitalisering en automatisering van onze diensten. Dit komt vooral door de waarde die het toevoegt; het biedt gemak voor onze klanten en bespaart veel tijd. Het geeft meerwaarde aan onze dienstverlening,” geeft Eddy aan.

Wat was voor jullie het moment om de Wwft-check van Vidua Wonen te gaan gebruiken?

“Het was altijd lastig om te voldoen aan de Wwft. Het proces was complex en niet altijd even veilig, vooral omdat er veel gebruik werd gemaakt van kopie ID. Hierbij werden soms BSN-nummers en pasfoto’s vergeten af te schermen. Mensen zijn zich soms niet bewust dat ze persoonlijke gegevens delen die niet nodig zijn. Het zomaar delen hiervan kan consequenties hebben en hier wilden we vanaf. We willen onze dossiers goed op orde hebben, voldoen aan wet- en regelgeving en onze klanten beschermen door hun persoonlijke gegevens op de juiste manier te ontvangen en op een veilige manier te waarborgen,” zegt Eddy.

Hoe ervaar je het product?

Eddy: “Onze klanten vullen nu zelf de Wwft-check van Vidua Wonen in, wat betekent dat we niet langer de ongemakkelijke taak hebben om bepaalde vragen te stellen die horen bij het Wwft-klantonderzoek. Dit maakt de ervaring voor zowel ons als onze klanten prettiger. Het proces is overzichtelijker en eenvoudiger. Het is een mooie systematische manier om onze dossiers op orde te hebben. Ik ben ook zeer verheugd met het feit dat we binnenkort geen andere producten en services meer nodig hebben dan de Wwft-check van Vidua Wonen om aan het Wwft-cliëntenonderzoek te kunnen voldoen. Dan is de Wwft-check namelijk ook beschikbaar voor onze internationale klanten en klanten die extra digitale ondersteuning nodig hebben. Wat ook zo makkelijk is, is het werken vanuit één platform: Realworks. Bovendien werkt de integratie met Move voor onze klanten heel soepel. Alles is nu geïntegreerd in één systeem.”

Hoe ervaren jouw klanten het product?

“Voor onze klanten maken we een (ver)koop dossier aan in Move. Daar doen ze de identificatie met Vidua en vullen daarna de Wwft-check in. Onze klanten hebben hier een positieve ervaring mee en vinden het niet meer dan logisch dat ze de Wwft-check zelf invullen en op een veilige manier zichzelf kunnen identificeren. De combinatie met Move is voor onze klanten ook prettig, omdat je alles in één systeem hebt,” legt Eddy uit.

Wat levert het op?

Eddy: “Dankzij deze geïntegreerde aanpak hebben we een duidelijk overzicht van het proces, weten we precies wat er nog moet gebeuren en waar de klant zich in het proces bevindt, allemaal vanuit Realworks. We hebben onze dossiers op orde en voldoen aan de AVG- en Wwft-richtlijnen. Door Vidua te gebruiken voor identificatie en de Wwft-check van Vidua Wonen toe te passen, beschermen we onze klanten tegen onnodige blootstelling van persoonlijke gegevens in verschillende systemen. Het waarborgen van de privacy van onze klanten is van groot belang.”

“We zijn ook enthousiast over de stappen die we zetten met digitaal ondertekenen, wat tijd bespaart en veilig is. We doen veel nieuwbouw en in deze tak van sport is de werkomgeving best traditioneel en merken we dat het een kwestie is van mindset en bewustwording. Als het notariaat ook meegaat in deze ontwikkeling in de toekomst, zal de consument uiteindelijk sneller door het woonproces gaan, waarin persoonlijke gegevens goed beveiligd zijn,” geeft Eddy aan.

Wat is het grootste aandachtspunt in werken met de Wwft-check van Vidua Wonen?

Eddy: “Vanuit de makelaardij ben ik er heel enthousiast over en gebruiken we het voor onze grootste groep klanten. Voor klanten die digitale stress ervaren, bieden we het analoge proces aan.”

Heb je nog tips voor collega makelaars?

Eddy: “Mijn tip voor collega makelaars is om eerst het product zelf goed te begrijpen, zodat je het gemakkelijk aan je klanten kunt uitleggen. Maak niet de aanname dat mensen het niet begrijpen. Als je over die drempel stapt, ervaar je tijdbesparing en gemak. Ook raad ik het makelaarsportaal aan, waar je handige webinars en video’s vindt die verhelderend zijn.”

Meer weten bel 058 233 7 333.

Bron interview: Vidua Vastgoed

Deel dit bericht